ROLFING® - JOGA
Facebook
  • Start
  • INSTYTUT JOGI POWIĘZIOWEJ
    • CZY TO JEST DLA MNIE?
    • CZYM JEST JOGA POWIĘZIOWA?
    • CO TO JEST POWIĘŹ ?
    • ZNAJDZ NAUCZYCIELA BLISKO SIEBIE
    • KURSY NAUCZYCIELSKIE
    • O KSIĄŻCE JOGA POWIĘZIOWA INTEGRALNIE
  • WYDARZENIA
  • JOGA INDYWIDUALNIE I TERAPEUTYCZNIE
    • TERAPIA JOGĄ POWIĘZIOWĄ
    • CENNIK
  • ROLFING®
    • CO TO JEST ROLFING® ?
    • SESJE I PROCES TERAPEUTYCZNY
    • DLA KOGO JEST ROLFING® ? KIEDY JEST POLECANY ?
    • W ''CHARAKTERACH''
    • TWOJA SYLWETKA A JAKOŚĆ ŻYCIA
    • KLIENCI O ROLFINGU I WOJTKU
    • LINKI
    • CENNIK
  • Kontakt
SPIS TREŚCI
1. POWIĘŹ – WIADOMOŚCI OGÓLNE
1.1 CZYM JEST POWIĘŹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.2 POWIĘŹ, ODCZUWANIE, ENERGIA I ROZWÓJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.3 MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.4 POPRZECZNE MERIDIANY POWIĘZIOWE TUŁOWIA A SYSTEM CZAKR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
2. JOGA POWIĘZIOWA INTEGRALNIE
2.1 CZYM JEST JOGA. JOGA JAKO STAN UMYSŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.2 JOGA JAKO PROCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
2.3 CZYM JEST JOGA POWIĘZIOWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.4 ODPOWIEDŹ NA DZIAŁANIE GRAWITACJI A WEWNĘTRZNY RUCH POWIĘZIOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.5 TADASANA, CZYLI TWOJA POSTAWA CIAŁA I RELACJA Z GRAWITACJĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.6 TWÓJ WZÓR POSTAWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
2.7 ODCZUWANIE JAKO AKCJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
2.8 TONICZNY MODEL PRACY POWIĘZIOWEJ I JEGO ZWIĄZEK Z RECEPTORAMI ROZCIĄGANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
2.9 PERCEPCJA JAKO SYTUACJA ORIENTACJI W POLU GRAWITACYJNYM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2.10 WIĘCEJ O SYTUACJI TWOJEGO CIAŁA W POZYCJACH JOGI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
3. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ORIENTACJI I ZWIĄZANEJ Z NIĄ INTEGRACJI
3.1 HATHA-JOGA, CZYLI ZRÓWNOWAŻENIE BIEGUNÓW I POWRÓT DO CENTRUM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
3.2 POMIĘDZY ZIEMIĄ I PRZESTRZENIĄ, POMIĘDZY TYM, CO WEWNĄTRZ I NA ZEWNĄTRZ,
CZYLI GDZIE JESTEM W RELACJI DO DOŁU I GÓRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
3.3 POMIĘDZY PRZYSZŁOŚCIĄ I PRZESZŁOŚCIĄ, CZYLI GDZIE JESTEM W RELACJI DO PRZODU I TYŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
3.4 POMIĘDZY MĘŻCZYZNĄ I KOBIETĄ, DZIAŁANIEM I NIEDZIAŁANIEM, CZYLI GDZIE JESTEM
W RELACJI DO PRAWEJ I LEWEJ STRONY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
4. JOGA POWIĘZIOWA W KONTEKŚCIE TRADYCJI I POWROTU DO PODSTAW
4.1 JOGA, PERCEPCJA I ICH ZWIĄZEK Z POWIĘZIĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
4.2 PERCEPCJA POWIĘZIOWA W PRAKTYCE ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
4.3 RELAKSACJA, UWAŻNOŚĆ I BEZWYSIŁKOWOŚĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
5. ROZCIĄGANIE CZY BEZWYSIŁKOWE WYDŁUŻANIE CIAŁA?
5.1 ROZCIĄGAJĄCY ODRUCH WARUNKOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
5.2 BUDZENIE ZWIERZĘCEGO CIAŁA – PANDYKULACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
6. JAK BUDOWAĆ SWOJĄ PRAKTYKĘ?
6.1. ROZWIJANIE INTELIGENCJI CIAŁA POWIĘZIOWEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
6.2 ZASADY DOBORU ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
6.3 WYGODA I PEŁNIA UWAŻNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
6.4 ODDECH W PRAKTYCE ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
6.5 ODPOWIEDŹ ODDECHU JAKO REAKCJA AUTONOMICZNEGO UKŁADU NERWOWEGO NA OCZYSZCZENIE
I ROZLUŹNIENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
6.6 ILE CZASU I KIEDY PRAKTYKOWAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
6.7 YIN & YANG W PRAKTYCE ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
7. JOGA POWIĘZIOWA W PRAKTYCE
7.0 TAO JOGI POWIĘZIOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
7.1 POZYCJE LEŻĄCE – AUTOMASAŻ POWIĘZI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
7.1.1 A. POZYCJE W LEŻENIU NA PLECACH – UWALNIANIE TUŁOWIA I KRĘGOSŁUPA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
7.1.1 B. UWALNIANIE NÓG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
7.1.1 C. UWALNIANIE BIODER I MIEDNICY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
7.1.1 D. UWALNIANIE RAMION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
7.1.2 POZYCJE W LEŻENIU NA BOKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
7.1.3 POZYCJE W LEŻENIU NA BRZUCHU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
7.1.4 WYGIĘCIA DO TYŁU Z LEŻENIA NA PLECACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
7.2 POZYCJE W PODPORACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
7.2.1 POZYCJE KOTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
7.2.2 POZYCJE PSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
7.2.3 POZYCJE DESKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
7.2.4 PODPORY TYŁEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
7.2.5 PODPORY NA PRZEDRAMIONACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
7.3 POZYCJE W KLĘKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
7.4 POZYCJE STOJĄCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
7.4.1 POZYCJE STOJĄCE W MAŁYM WYKROKU I BALANSY NA JEDNEJ NODZE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
7.4.2 WARIACJE POZYCJI KĄTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
7.4.3 POZYCJE STOJĄCE W DUŻYM WYKROKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
7.5 POZYCJE ODWRÓCONE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
7.5.1 POZYCJE W STANIU NA GŁOWIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
7.5.2 POZYCJE W STANIU NA PRZEDRAMIONACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
7.5.3 POZYCJE W STANIU NA BARKACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
7.6 POZYCJE BALANSÓW NA RĘKACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
7.7 POZYCJE SIEDZĄCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
7.7.1 POZYCJE SIEDZĄCE Z SIADU PROSTEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
7.7.2 POZYCJE SIEDZĄCE W SZEROKIM ROZKROKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
7.7.3 POZYCJE SIEDZĄCE Z SIADU SKRZYŻNEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
7.7.4 POZYCJE ŻÓŁWIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
7.7.5 POZYCJE DO MEDYTACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
7.7.5 A. MUDRY W POZYCJACH DO MEDYTACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
7.8 UDDIYANA BANDHA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
7.9 ODDECH GRAWITACYJNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
8. INTEGRACJA PERCEPCYJNO-POWIĘZIOWA
8.1 KIM JESTEM? OD „JA AUTOBIOGRAFICZNEGO” DO JAŹNI NIEPODZIELONEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
8.2 GDZIE KOŃCZY SIĘ UMYSŁ? CIAŁO POWIĘZIOWE JAKO UKŁAD ODNIESIENIA WCIELONEGO UMYSŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
8.3 ZINTEGROWANA OBECNOŚĆ I PRZESZKODY NA DRODZE DO INTEGRACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
8.4 KUNDALINI A TEORIA „GADZIEGO MÓZGU” I NERWU BŁĘDNEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276
8.5 JAK POWSTAJE ŚWIADOMOŚĆ I CZYM JEST MEDYTACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
8.6 JEDNOŚĆ ŻYCIA – BIOLOGICZNA I NEUROBIOLOGICZNA EWOLUCJA ŚWIADOMOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
9. INTEGRUJĄCE PRAKTYKI MEDYTACYJNE
9.1 OD MYŚLICIELA DO OBSERWATORA – PRZEJĘCIE STERU ŻYCIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286
9.1.1 JEDNOUPUNKTOWIENIE JAKO NAJLEPSZA ASANA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
9.1.1 A. OBSERWOWANIE RUCHOMEGO PUNKTU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
9.1.1 B. OBSERWOWANIE NATURALNEGO ODDECHU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289
9.1.1 C. OBSERWACJA OBSZARÓW POJEDYNCZYCH CENTR ENERGETYCZNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
9.1.1 D. OBSERWACJA REPREZENTACJI MYŚLOWEJ - MANTRA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
9.1.2 CENTAUR – PRAKTYKA ODDECHU ENERGI ŻYCIOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
9.2 ROZPOZNANIE OBSERWATORA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
9.3 OD OBSERWATORA DO ŚWIADKA I ZINTEGROWANEJ OBECNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
9.4 STANY I TRWAŁE REALIZACJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
9.5 PRAKTYKA ZINTEGROWANEJ OBECNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
9.6 POWIĘZIOWA REAKTYWACJA – DROGA DO ODWIECZNEJ WOLNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
10. JOGA NA CO DZIEŃ. ŻYCIE JEST ODCZUWANIEM I OBECNOŚCIĄ – WSZYSTKO JEST MEDYTACJĄ,
WSZYSTKO JEST JOGĄ
10.1 JOGA PODCZAS GOTOWANIA WODY NA HERBATĘ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
10.2 JOGA PODCZAS PRACY PRZED KOMPUTEREM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
10.3 PRZENIEŚ SIĘ NA ZIEMIĘ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
10.4 ODPOCZYNEK I OSZCZĘDZANIE ENERGII NA CO DZIEŃ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
11. TRZY SEKWENCJE RÓWNOWAGI PERCEPCYJNO POWIĘZIOWEJ
11.1 RÓWNOWAGA DOŁU Z GÓRĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
11.2 RÓWNOWAGA PRZODU Z TYŁEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
11.3 RÓWNOWAGA PRAWEJ I LEWEJ STRONY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
11.4 WSKAZÓWKI DO PRAKTYKI TRZECH SESJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
11.5 POZYCJE I SEKWENCJE NA PROBLEMY CIAŁA-UMYSŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
Podziękowania i dedykacje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
RECENZJE
​

O KSIĄŻCE 

Z tej książki dowiesz się, jak najefektywniej
rozluźnić napięcie w ciele poprzez pracę
z powięzią mięśniową dzięki użyciu pozycji
jogi. Dowiesz się również, jak zrobić automa-
saż powięzi, wykorzystując do tego grawita-
cję, mikroruchy ciała i proste zadania ruchowe
zwane vinyasami. W efekcie, dzięki zawartym
tu ćwiczeniom, a w szczególności trzem se-
kwencjom integracji percepcyjno-powięzio-
wej, wyrównasz i poprawisz swoją sylwetkę,
wejdziesz w głębszy kontakt z sobą samym,
rozwiniesz swój potencjał, intuicję i obudzisz
energię do życia.
W ostatnim czasie powięź stała się tema-
tem bardzo popularnym, zwłaszcza w dzie-
dzinie fizjoterapii. Popularność ta sprawia, że
wiele osób mówi o powięzi, a czasem naduży-
wa jej pojęcia po ukończeniu zaledwie week-
endowego kursu, nie zdając sobie jednocze-
śnie sprawy z głębi i szerokości zagadnienia.
Ja sam miałem w życiu tę sposobność, że zna-
lazłem się we właściwym miejscu i we właści-
wym czasie, dzięki czemu poświęciłem temu
tematowi resztę dotychczasowego życia. Być
może zupełnie przypadkiem poznałem Rolfe-
ra™ i nauczyciela jogi – Giovanniego Felicioni,
jednego z wykładowców w Europejskim Insty-
tucie Rolfingu – specjalizującego się w pracy
z ruchem powięziowym, który mnie zainspiro-
wał. To Felicioni sprawił, iż zapragnąłem zgłębić
temat. W niedługim czasie zostałem nauczycie-
lem jogi inspirowanej nauczaniem Vandy Sca-
ravelli (uczennica B.K.S Iyengara i T.K.V. De-
sikachara, autorka Przebudzenia kręgosłupa),
a kilka lat później Rolferem™. Przez kilka lat
nauki u Giovanniego asystowałem mu rów-
nież w jego praktyce. Przez osiem lat pobytu
w Anglii oraz podczas prawie rocznego pobytu
w Niemczech studiowałem różne formy medy-
tacji, jogi, a przede wszystkim najbardziej inte-
gralne podejście do pracy z powięzią w postaci
pionierskiej metody w tej dziedzinie, czyli Rol-
fing®. Rolfing to nie tylko praca manualna, ale
również ruchowe podejście do pracy z powię-
zią w postaci Rolf Movement™. To właśnie pod-
stawy tego ruchowego podejścia, opracowane
przez francuskiego Rolfera Huberta Godarda
w postaci funkcji tonicznej, stanowią podstawę
nauczania asan w jodze powięziowej. Zastoso-
wanie tej teorii w praktyce daje gwarancję pra-
cy z powięzią w najefektywniejszy sposób, co
jest poparte wieloletnim doświadczeniem wio-
dących ekspertów w tej dziedzinie.
​Na podstawie tej książki zapoznasz się ponadto ze skutecznymi narzędziami re
-
laksacji i jednocześnie dowiesz się, jak praktykować asany w sposób medytacyjny.
Funkcja toniczna jest zgodna z praktyką medytacyjną jogi tybetańskiej, a w szcze-
gólności z praktyką nawiązywania kontaktu ze stanem naturalnym poprzez trzy
bramy: ciała, mowy i umysłu.
Ciało staje się bramą do doświadczenia ostatecznej natury umysłu, gdy poczu-
jemy i staniemy się świadomi jego bezruchu. Mowa staje się bramą, gdy usłyszymy
wewnętrzną ciszę i staniemy się jej świadomi. Umysł staje się bramą, gdy rozpozna-
my w nim przestrzeń i będziemy jej świadomi. „Nawiązując kontakt z bezruchem,
ciszą i przestrzenią, korzystamy z trzech różnych bram, ale docieramy do tego sa -
mego miejsca – czystej, otwartej obecności” (Wangyal Tenzin Rinpocze, Przebu-
dzanie świętego ciała, s. 32).
Asany praktykowane w ten sposób, poza rozluźnieniem powięzi mięśniowej,
pozwalają na otwarcie się na głębszy wymiar doświadczenia siebie samego i osią-
gnięcie związanego z nim spokoju ducha. Praktyka ta może być następnie konty-
nuowana w postaci dłuższych okresów przebywania w pozycjach siedzących oraz
integrowana doświadczenia do codziennego życia.
​Książka ta jest syntezą jogi ponad jej podziałami i przewodnikiem na

drodze do przebudzenia i wewnętrznego rozwoju. Synteza jest czymś na -
turalnym, tak jak nasz naturalny stan istnienia. Jest ona naturalna, ponieważ
różne nurty jogi istniały obok siebie i inspirowały się nawzajem poprzez ty -
siąclecia. Joga rozwijała się zarówno w buddyzmie, jak i hinduizmie. Czy ist -
nieje jednak coś takiego jak joga hinduistyczna czy joga buddyjska? I tak
i nie. Budda Siakjamuni, którego nauki stały się podstawą buddyzmu, narodził się
w Indiach. Wpływ na jego idee mieli m.in. hinduscy jogini i asceci, których tam spo-
tkał. Ojciec współczesnej jogi hinduistycznej – Krishnamacharya – podróżował na-
tomiast w poszukiwaniu swojego nauczyciela z Indii do Tybetu, w którym buddyzm
zadomowił się w największym stopniu na przełomie wieków. Jak wynika z tych do-
świadczeń, istota jogi sięga dużo głębiej niż przynależność etniczna lub kulturowa,
a przede wszystkim odnosi się nie do metody, ale do osoby mistrza. Najistotniejszy
w jodze jest przekaz i bezpośrednie połączenie ucznia i nauczyciela. Jeśli mieliby-
śmy się w tym miejscu pokusić o ustalenie pochodzenia jogi powięziowej, określe-
nia źródeł jej największych wpływów i związanej z nimi reinterpretacji, to można
stwierdzić, iż poza rolą pracy powięziowej związanej z Rolfingiem (który sam był
inspirowany m.in. jogą) oraz nauczaniem Vandy Scaravelli, jej najgłębsze korze-
nie sięgają Tybetu. To tam podróżował do swojego mistrza Krishnamacharya i tam
zrodziła się jedna z najstarszych linii przekazu jogi tybetańskiej, związana z prak-
tyką dzogczen i stanu naturalnego, która jest moją największą duchową inspiracją.
W książce tej zawiera się ponad 20 lat mojego doświadczenia związanego z me-
dytacją, jogą, rozwojem osobistym oraz 8 lat doświadczeń pracy jako Rolfer™ i na-
uczyciel jogi.
​
​Zamów książkę JOGA POWIĘZIOWA INTEGRALNIE:  
​https://virgobooks.pl/ksiazki/339-joga-powi%C4%99ziowa-integralnie.html?fbclid=IwAR0lo0sTZ5VIhmk-nAJbzHLNJp3B2h5mpVwqLGkGwlvLQFJ9I1IWUQXT1hs


Powered by Create your own unique website with customizable templates.