SPIS TREŚCI
1. POWIĘŹ – WIADOMOŚCI OGÓLNE 1.1 CZYM JEST POWIĘŹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1.2 POWIĘŹ, ODCZUWANIE, ENERGIA I ROZWÓJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.3 MERIDIANY MIĘŚNIOWO-POWIĘZIOWE. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1.4 POPRZECZNE MERIDIANY POWIĘZIOWE TUŁOWIA A SYSTEM CZAKR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2. JOGA POWIĘZIOWA INTEGRALNIE 2.1 CZYM JEST JOGA. JOGA JAKO STAN UMYSŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2.2 JOGA JAKO PROCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.3 CZYM JEST JOGA POWIĘZIOWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 2.4 ODPOWIEDŹ NA DZIAŁANIE GRAWITACJI A WEWNĘTRZNY RUCH POWIĘZIOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 2.5 TADASANA, CZYLI TWOJA POSTAWA CIAŁA I RELACJA Z GRAWITACJĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 2.6 TWÓJ WZÓR POSTAWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 2.7 ODCZUWANIE JAKO AKCJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 2.8 TONICZNY MODEL PRACY POWIĘZIOWEJ I JEGO ZWIĄZEK Z RECEPTORAMI ROZCIĄGANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 2.9 PERCEPCJA JAKO SYTUACJA ORIENTACJI W POLU GRAWITACYJNYM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 2.10 WIĘCEJ O SYTUACJI TWOJEGO CIAŁA W POZYCJACH JOGI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 3. PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ORIENTACJI I ZWIĄZANEJ Z NIĄ INTEGRACJI 3.1 HATHA-JOGA, CZYLI ZRÓWNOWAŻENIE BIEGUNÓW I POWRÓT DO CENTRUM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 3.2 POMIĘDZY ZIEMIĄ I PRZESTRZENIĄ, POMIĘDZY TYM, CO WEWNĄTRZ I NA ZEWNĄTRZ, CZYLI GDZIE JESTEM W RELACJI DO DOŁU I GÓRY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 3.3 POMIĘDZY PRZYSZŁOŚCIĄ I PRZESZŁOŚCIĄ, CZYLI GDZIE JESTEM W RELACJI DO PRZODU I TYŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 3.4 POMIĘDZY MĘŻCZYZNĄ I KOBIETĄ, DZIAŁANIEM I NIEDZIAŁANIEM, CZYLI GDZIE JESTEM W RELACJI DO PRAWEJ I LEWEJ STRONY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 4. JOGA POWIĘZIOWA W KONTEKŚCIE TRADYCJI I POWROTU DO PODSTAW 4.1 JOGA, PERCEPCJA I ICH ZWIĄZEK Z POWIĘZIĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 4.2 PERCEPCJA POWIĘZIOWA W PRAKTYCE ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 4.3 RELAKSACJA, UWAŻNOŚĆ I BEZWYSIŁKOWOŚĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 5. ROZCIĄGANIE CZY BEZWYSIŁKOWE WYDŁUŻANIE CIAŁA? 5.1 ROZCIĄGAJĄCY ODRUCH WARUNKOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 5.2 BUDZENIE ZWIERZĘCEGO CIAŁA – PANDYKULACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 6. JAK BUDOWAĆ SWOJĄ PRAKTYKĘ? 6.1. ROZWIJANIE INTELIGENCJI CIAŁA POWIĘZIOWEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 6.2 ZASADY DOBORU ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 6.3 WYGODA I PEŁNIA UWAŻNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 6.4 ODDECH W PRAKTYCE ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 6.5 ODPOWIEDŹ ODDECHU JAKO REAKCJA AUTONOMICZNEGO UKŁADU NERWOWEGO NA OCZYSZCZENIE I ROZLUŹNIENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 6.6 ILE CZASU I KIEDY PRAKTYKOWAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 6.7 YIN & YANG W PRAKTYCE ASAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 7. JOGA POWIĘZIOWA W PRAKTYCE 7.0 TAO JOGI POWIĘZIOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 7.1 POZYCJE LEŻĄCE – AUTOMASAŻ POWIĘZI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 7.1.1 A. POZYCJE W LEŻENIU NA PLECACH – UWALNIANIE TUŁOWIA I KRĘGOSŁUPA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 7.1.1 B. UWALNIANIE NÓG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 7.1.1 C. UWALNIANIE BIODER I MIEDNICY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 7.1.1 D. UWALNIANIE RAMION . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 7.1.2 POZYCJE W LEŻENIU NA BOKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 7.1.3 POZYCJE W LEŻENIU NA BRZUCHU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 7.1.4 WYGIĘCIA DO TYŁU Z LEŻENIA NA PLECACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 7.2 POZYCJE W PODPORACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 7.2.1 POZYCJE KOTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 7.2.2 POZYCJE PSA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 7.2.3 POZYCJE DESKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 7.2.4 PODPORY TYŁEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 7.2.5 PODPORY NA PRZEDRAMIONACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 7.3 POZYCJE W KLĘKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 7.4 POZYCJE STOJĄCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 7.4.1 POZYCJE STOJĄCE W MAŁYM WYKROKU I BALANSY NA JEDNEJ NODZE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 7.4.2 WARIACJE POZYCJI KĄTA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 7.4.3 POZYCJE STOJĄCE W DUŻYM WYKROKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 7.5 POZYCJE ODWRÓCONE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 7.5.1 POZYCJE W STANIU NA GŁOWIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 7.5.2 POZYCJE W STANIU NA PRZEDRAMIONACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 7.5.3 POZYCJE W STANIU NA BARKACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 7.6 POZYCJE BALANSÓW NA RĘKACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 7.7 POZYCJE SIEDZĄCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224 7.7.1 POZYCJE SIEDZĄCE Z SIADU PROSTEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 7.7.2 POZYCJE SIEDZĄCE W SZEROKIM ROZKROKU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236 7.7.3 POZYCJE SIEDZĄCE Z SIADU SKRZYŻNEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242 7.7.4 POZYCJE ŻÓŁWIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249 7.7.5 POZYCJE DO MEDYTACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255 7.7.5 A. MUDRY W POZYCJACH DO MEDYTACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 7.8 UDDIYANA BANDHA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 7.9 ODDECH GRAWITACYJNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 8. INTEGRACJA PERCEPCYJNO-POWIĘZIOWA 8.1 KIM JESTEM? OD „JA AUTOBIOGRAFICZNEGO” DO JAŹNI NIEPODZIELONEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 8.2 GDZIE KOŃCZY SIĘ UMYSŁ? CIAŁO POWIĘZIOWE JAKO UKŁAD ODNIESIENIA WCIELONEGO UMYSŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 8.3 ZINTEGROWANA OBECNOŚĆ I PRZESZKODY NA DRODZE DO INTEGRACJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274 8.4 KUNDALINI A TEORIA „GADZIEGO MÓZGU” I NERWU BŁĘDNEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276 8.5 JAK POWSTAJE ŚWIADOMOŚĆ I CZYM JEST MEDYTACJA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278 8.6 JEDNOŚĆ ŻYCIA – BIOLOGICZNA I NEUROBIOLOGICZNA EWOLUCJA ŚWIADOMOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281 9. INTEGRUJĄCE PRAKTYKI MEDYTACYJNE 9.1 OD MYŚLICIELA DO OBSERWATORA – PRZEJĘCIE STERU ŻYCIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 9.1.1 JEDNOUPUNKTOWIENIE JAKO NAJLEPSZA ASANA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287 9.1.1 A. OBSERWOWANIE RUCHOMEGO PUNKTU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 9.1.1 B. OBSERWOWANIE NATURALNEGO ODDECHU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 9.1.1 C. OBSERWACJA OBSZARÓW POJEDYNCZYCH CENTR ENERGETYCZNYCH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 9.1.1 D. OBSERWACJA REPREZENTACJI MYŚLOWEJ - MANTRA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290 9.1.2 CENTAUR – PRAKTYKA ODDECHU ENERGI ŻYCIOWEJ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291 9.2 ROZPOZNANIE OBSERWATORA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292 9.3 OD OBSERWATORA DO ŚWIADKA I ZINTEGROWANEJ OBECNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293 9.4 STANY I TRWAŁE REALIZACJE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294 9.5 PRAKTYKA ZINTEGROWANEJ OBECNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296 9.6 POWIĘZIOWA REAKTYWACJA – DROGA DO ODWIECZNEJ WOLNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297 10. JOGA NA CO DZIEŃ. ŻYCIE JEST ODCZUWANIEM I OBECNOŚCIĄ – WSZYSTKO JEST MEDYTACJĄ, WSZYSTKO JEST JOGĄ 10.1 JOGA PODCZAS GOTOWANIA WODY NA HERBATĘ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301 10.2 JOGA PODCZAS PRACY PRZED KOMPUTEREM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305 10.3 PRZENIEŚ SIĘ NA ZIEMIĘ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308 10.4 ODPOCZYNEK I OSZCZĘDZANIE ENERGII NA CO DZIEŃ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 11. TRZY SEKWENCJE RÓWNOWAGI PERCEPCYJNO POWIĘZIOWEJ 11.1 RÓWNOWAGA DOŁU Z GÓRĄ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312 11.2 RÓWNOWAGA PRZODU Z TYŁEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315 11.3 RÓWNOWAGA PRAWEJ I LEWEJ STRONY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319 11.4 WSKAZÓWKI DO PRAKTYKI TRZECH SESJI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322 11.5 POZYCJE I SEKWENCJE NA PROBLEMY CIAŁA-UMYSŁU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 Podziękowania i dedykacje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324 RECENZJE |
O KSIĄŻCEZ tej książki dowiesz się, jak najefektywniej
rozluźnić napięcie w ciele poprzez pracę z powięzią mięśniową dzięki użyciu pozycji jogi. Dowiesz się również, jak zrobić automa- saż powięzi, wykorzystując do tego grawita- cję, mikroruchy ciała i proste zadania ruchowe zwane vinyasami. W efekcie, dzięki zawartym tu ćwiczeniom, a w szczególności trzem se- kwencjom integracji percepcyjno-powięzio- wej, wyrównasz i poprawisz swoją sylwetkę, wejdziesz w głębszy kontakt z sobą samym, rozwiniesz swój potencjał, intuicję i obudzisz energię do życia. W ostatnim czasie powięź stała się tema- tem bardzo popularnym, zwłaszcza w dzie- dzinie fizjoterapii. Popularność ta sprawia, że wiele osób mówi o powięzi, a czasem naduży- wa jej pojęcia po ukończeniu zaledwie week- endowego kursu, nie zdając sobie jednocze- śnie sprawy z głębi i szerokości zagadnienia. Ja sam miałem w życiu tę sposobność, że zna- lazłem się we właściwym miejscu i we właści- wym czasie, dzięki czemu poświęciłem temu tematowi resztę dotychczasowego życia. Być może zupełnie przypadkiem poznałem Rolfe- ra™ i nauczyciela jogi – Giovanniego Felicioni, jednego z wykładowców w Europejskim Insty- tucie Rolfingu – specjalizującego się w pracy z ruchem powięziowym, który mnie zainspiro- wał. To Felicioni sprawił, iż zapragnąłem zgłębić temat. W niedługim czasie zostałem nauczycie- lem jogi inspirowanej nauczaniem Vandy Sca- ravelli (uczennica B.K.S Iyengara i T.K.V. De- sikachara, autorka Przebudzenia kręgosłupa), a kilka lat później Rolferem™. Przez kilka lat nauki u Giovanniego asystowałem mu rów- nież w jego praktyce. Przez osiem lat pobytu w Anglii oraz podczas prawie rocznego pobytu w Niemczech studiowałem różne formy medy- tacji, jogi, a przede wszystkim najbardziej inte- gralne podejście do pracy z powięzią w postaci pionierskiej metody w tej dziedzinie, czyli Rol- fing®. Rolfing to nie tylko praca manualna, ale również ruchowe podejście do pracy z powię- zią w postaci Rolf Movement™. To właśnie pod- stawy tego ruchowego podejścia, opracowane przez francuskiego Rolfera Huberta Godarda w postaci funkcji tonicznej, stanowią podstawę nauczania asan w jodze powięziowej. Zastoso- wanie tej teorii w praktyce daje gwarancję pra- cy z powięzią w najefektywniejszy sposób, co jest poparte wieloletnim doświadczeniem wio- dących ekspertów w tej dziedzinie. Na podstawie tej książki zapoznasz się ponadto ze skutecznymi narzędziami re- laksacji i jednocześnie dowiesz się, jak praktykować asany w sposób medytacyjny. Funkcja toniczna jest zgodna z praktyką medytacyjną jogi tybetańskiej, a w szcze- gólności z praktyką nawiązywania kontaktu ze stanem naturalnym poprzez trzy bramy: ciała, mowy i umysłu. Ciało staje się bramą do doświadczenia ostatecznej natury umysłu, gdy poczu- jemy i staniemy się świadomi jego bezruchu. Mowa staje się bramą, gdy usłyszymy wewnętrzną ciszę i staniemy się jej świadomi. Umysł staje się bramą, gdy rozpozna- my w nim przestrzeń i będziemy jej świadomi. „Nawiązując kontakt z bezruchem, ciszą i przestrzenią, korzystamy z trzech różnych bram, ale docieramy do tego sa - mego miejsca – czystej, otwartej obecności” (Wangyal Tenzin Rinpocze, Przebu- dzanie świętego ciała, s. 32). Asany praktykowane w ten sposób, poza rozluźnieniem powięzi mięśniowej, pozwalają na otwarcie się na głębszy wymiar doświadczenia siebie samego i osią- gnięcie związanego z nim spokoju ducha. Praktyka ta może być następnie konty- nuowana w postaci dłuższych okresów przebywania w pozycjach siedzących oraz integrowana doświadczenia do codziennego życia. Książka ta jest syntezą jogi ponad jej podziałami i przewodnikiem na drodze do przebudzenia i wewnętrznego rozwoju. Synteza jest czymś na - turalnym, tak jak nasz naturalny stan istnienia. Jest ona naturalna, ponieważ różne nurty jogi istniały obok siebie i inspirowały się nawzajem poprzez ty - siąclecia. Joga rozwijała się zarówno w buddyzmie, jak i hinduizmie. Czy ist - nieje jednak coś takiego jak joga hinduistyczna czy joga buddyjska? I tak i nie. Budda Siakjamuni, którego nauki stały się podstawą buddyzmu, narodził się w Indiach. Wpływ na jego idee mieli m.in. hinduscy jogini i asceci, których tam spo- tkał. Ojciec współczesnej jogi hinduistycznej – Krishnamacharya – podróżował na- tomiast w poszukiwaniu swojego nauczyciela z Indii do Tybetu, w którym buddyzm zadomowił się w największym stopniu na przełomie wieków. Jak wynika z tych do- świadczeń, istota jogi sięga dużo głębiej niż przynależność etniczna lub kulturowa, a przede wszystkim odnosi się nie do metody, ale do osoby mistrza. Najistotniejszy w jodze jest przekaz i bezpośrednie połączenie ucznia i nauczyciela. Jeśli mieliby- śmy się w tym miejscu pokusić o ustalenie pochodzenia jogi powięziowej, określe- nia źródeł jej największych wpływów i związanej z nimi reinterpretacji, to można stwierdzić, iż poza rolą pracy powięziowej związanej z Rolfingiem (który sam był inspirowany m.in. jogą) oraz nauczaniem Vandy Scaravelli, jej najgłębsze korze- nie sięgają Tybetu. To tam podróżował do swojego mistrza Krishnamacharya i tam zrodziła się jedna z najstarszych linii przekazu jogi tybetańskiej, związana z prak- tyką dzogczen i stanu naturalnego, która jest moją największą duchową inspiracją. W książce tej zawiera się ponad 20 lat mojego doświadczenia związanego z me- dytacją, jogą, rozwojem osobistym oraz 8 lat doświadczeń pracy jako Rolfer™ i na- uczyciel jogi.
Zamów książkę JOGA POWIĘZIOWA INTEGRALNIE: https://virgobooks.pl/ksiazki/339-joga-powi%C4%99ziowa-integralnie.html?fbclid=IwAR0lo0sTZ5VIhmk-nAJbzHLNJp3B2h5mpVwqLGkGwlvLQFJ9I1IWUQXT1hs |